La umbra slăvitului voievod
se neglijează
o Lege, care stipulează clar ce este un Simbol
cu statut de emblemă naţională complementară!
Lungă şi anevoioasă a fost calea victoriei
Simbolurilor naţionale în Republica Moldova şi mai este încă mult până când vom
conştientiza rostul şi valoarea lor perenă. Alături de Stemă şi Tricolor mai
sunt un şir de însemne identitare simbolice neoficiale ale Republicii Moldova,
care trebuiesc cunoscute şi venerate.
Actualmente publicitatea ne dictează în toate
şi-i îndrumă pe toţi. Dar, ar trebui să mai existe şi anumite limite în ceea ce
priveşte utilizarea Simbolurilor
naţionale (Drapel, Stemă, Însemne oficiale şi complementare ale naţiunii,
statului ect.) ce ţine până la urmă de simţul bunului gust şi al demnităţii
naţionale atunci când se apelează la figuri istorice şi analogii emblematice. Să conştientizăm că, nu toate sunt bune de împrumutat de peste hotare (ex.: „Statue of Liberty din NY” - simbolul naţional al SUA difuzat
în cele mai diverse şi deocheate ipostaze), căci - nu tot ce este haios
este şi lăudabil sau demn de repetat etc... Monumentul lui Ştefan cel Mare şi
Sfânt din Chişinău face parte din Lista candidaţilor la statutul de embleme naționale complementare, la categoria Monumentul
Naţional. (Vezi:
S.Andrieş-Tabac, „Identitatea simbolică
neoficială a Republicii Moldova” în revista „Akademos”, nr.1 (20), martie
2011, p.131-138).
Acţiuni concrete în stabilirea emblemelor
naţionale complementare au fost întreprinse de CNH pe parcursul ultimilor ani,
printre care şi cele din 2010, cu ocazia pregătirii volumului „Simbolurile
naţionale ale Republicii Moldova” (Chişinău, 2010) în cadrul Instituţiei
publice „Enciclopedia Moldovei”. Cartea a inclus compartimentul „Simboluri
naţionale derivate şi complementare”. Iar în Tabloul general al candidaţilor
la statutul de emblemă neoficială a Republicii Moldova pentru reprezentarea în paginile noului
paşaport biometric, propus la Masa rotundă „Identitatea simbolică neoficială a
Republicii Moldova”, ediţia a II-a, din 3 februarie 2011 la categoria Monumente
de for public – figurează, desigur
că – „Monumentul lui Ştefan cel Mare şi Sfânt din
Chişinău, sculptor Alexandru Plămădeală”.
Ulterior printre Simbolurile recomandate de Comisia Naţională de Heraldică pentru
reprezentare pe paginile noului paşaport biometric în calitate de embleme de
identificare a Republicii Moldova, aprobate în şedinţa CNH din 22 februarie
2011 sunt prezente următoarele: I. Simboluri de bază, în ordinea
descendentă a importanţei lor emblematice:
1. Stema de Stat;
2. Drapelul de Stat;
3. Imnul de Stat (text şi partitură);
4. Harta Republicii Moldova în context
geografic;
5.
Monumentul lui Ştefan cel Mare şi Sfânt din Chişinău;ş.a.
Astfel, această
imagine emblematică urmează să apară şi în paginile noului paşaport biometric
al cetăţenilor RM (potrivit planului de acţiuni stabilit, noul model de paşaport
biometric va fi introdus în 2012).
Iar spotul publicitar
lansat şi comentat deja pe larg pe internet şi în mass-media – în care se
utilizează distorsionat imaginea sacră a Monumentului
lui Ştefan cel Mare şi Sfânt, care-l reprezintă pe cel mai vestit român din
toate timpurile (conform rezultatului campaniei mediatice „Mari Români”,
derulate în 2006 la TVR) – poate fi considerat o defăimare (desconsiderare) a
unui Simbol naţional din categoria Emblemelor naţionale oficiale complementare
(„monumentale”). Autorii descriu încântaţi propria realizare, în care „Domnul
Ştefan cel Mare şi Sfânt a coborât de pe piedestal şi s-a plimbat prin grădina
publică, pentru a putea citi JURNAL de Chişinău. După ce a căpătat ziarul, acesta s-a aşezat lângă
postament şi a continuat mulţumit lectura. Nu este un subiect de film, ci
scenariul noului spot publicitar...”
Să o spunem
răspicat că „opera” cade sub incidenţa LEGII Nr. 86 din 28.07.2011 „Cu privire
la simbolurile publice” (Art.4. -1,- n),
care prevede, conform Art. 14, o
protecţie juridică a simbolurilor publice. Cu atât mai mult că toate legile
în vigoare (inclusiv şi cea Cu privire la
publicitate, la care face referire redacţia ziarului) urmau să fie aduse în
concordanţă cu LEGEA Nr. 86 din 28.07.2011 „Cu privire la simbolurile publice”.
„Imaginaţia nu trebuie să corupă imaginea” –
expresia unui blogger. Or, imaginea lui Ştefan cel Mare este sfântă (ca şi
personajul istoric, de altfel, canonizat în 1992). Cred că cei care au realizat
spotul (în care în prim plan apare Domnul Moldovei – fără Crucea din mâna-i lui
dreaptă, aruncându-și spada şi citind un Ziar – cât de original şi hazliu vă
pare? Şi de ce nu au apelat, de ex., la monumentul lui Kotovski, coborându-l pe
Grigore Ivanovici de pe cal?) au adus un mare deserviciu redacţiei ziarului,
întrucât „Jurnalul de Chişinău” e
citit de oameni culţi. Nu cred ca îndemnul de a citi
trebuie sa fie conjugat cu ridiculizarea slăvitului voievod. Într-un cuvânt: prost gust şi lipsă de inspiraţie.
(Vezi: http://jurnal.md/ro/news/-tefan-cel-mare-a-coborat-de-pe-postament-video-212179/?fb_comment_id=fbc_10150368591164909_19410699_10150369613669909&ref=notif¬if_t=open_graph_comment#f3a2e41c484c2
)
Animozitatea nu a luat sfârşit, căci au fost
tipărite şi difuzate postere (calendare- 2012) cu acelaşi subiect fain al scenariului „noului spot publicitar al JURNALULUI de Chişinău, care a pus pe jar
internauţii din Republica Moldova şi a fost preluat de majoritatea site-urilor
moldoveneşti...”, spotul publicitar fiind vizionat la acea dată de către 54 de mii
de vizitatori – după cum scria cu mândrie ziarul în cauză la 8 noiembrie 2011.
(http://ziar.jurnal.md/2011/11/08/jurnal-de-chisinau-un-ziar-pentru-domnii-adevarati/ )
Este evident că, monumentul lui Ştefan cel Mare din Chişinău, creaţia sculptorului basarabean
Alexandru Plămădeală, este un Simbol naţional,
cu statut de emblemă neoficială la categoria „Monumente de for public” şi NU
este permisă o asemenea publicitate dubioasă. Totodată, monumentul celebru face
parte din „operele de artă ce constituie patrimoniul culturii naţionale”, fiind
ocrotit şi de „Legea cu privire la publicitate” (Nr.1227-XIII
din 27.06.97)
- Articolul 11: Publicitatea amorală.
Mediatizarea într-un mod grotesc, de animaţie
computerizată, a acestui vestit monument nu poate să ne provoace decât stupoare
şi să ştirbească din grandoarea emblematică a unicului Monument de for public, precum se prezintă această operă de artă. În
cazul dat scopul NU scuză mijloacele...
Deoarece, după cum au menţionat deja istoricii şi specialiştii în domeniul
heraldicii: „Prin valoarea artistică şi simbolică excepţională, precum şi prin
ataşamentul sincer manifestat de cetăţeni, monumentul lui Ştefan cel Mare şi
Sfânt din Chişinău a depăşit cu mult faima oricărui alt monument de for public
din Republica Moldova şi de departe este o emblemă naţională în tot înţelesul
cuvântului”. (Simbolurile naţionale ale Republicii Moldova.
Coord. S. Andrieş-Tabac. –Chişinău: Enciclopedia
Moldovei, 2010, p.360).
dr., confer. Vlad
MISCHEVCA
(membru al Comisiei
Naţionale de Heraldică)
Chişinău, noiembrie 2011.
ANEXĂ
Extrase din LEGEA Nr.
86 din 28.07.2011 „Cu privire la
simbolurile publice”.
Publicată: 04.10.2011
în Monitorul Oficial Nr. 164-165, art Nr
: 478. Data intrării în vigoare : 01.01.2012.
Articolul 1. Domeniul de reglementare - Prezenta lege
reglementează raporturile juridice care ţin de înregistrarea, protecţia
juridică şi utilizarea simbolurilor publice aferente domeniilor: heraldic,
vexilologic, imnologic, sigilografic, faleristic şi uniformistic.
Articolul 3. Noţiuni principale
În sensul prezentei legi, următoarele noţiuni
principale semnifică:
simboluri publice – totalitate a însemnelor
heraldice, vexilologice, imnice, sigilografice, faleristice şi uniformistice
destinate identificării posesorului şi etalate în acest scop;
simboluri naţionale – simboluri de stat şi
alte însemne care indică identitatea Republicii Moldova ca stat sau ca entitate
colectivă;
Articolul 4. Simbolurile naţionale
(1) Simboluri naţionale sînt:
...n) emblemele naţionale oficiale
complementare (floristice, zoomorfe, avimorfe, monumentale etc.);
(12) Simbolurile
naţionale fac parte din domeniul public al statului şi sînt inalienabile,
insesizabile şi imprescriptibile.
(13) Reproducerea simbolurilor naţionale şi a elementelor acestora în simboluri corporative, teritoriale şi particulare se admite în limitele regulamentului de utilizare a simbolului naţional respectiv.
(13) Reproducerea simbolurilor naţionale şi a elementelor acestora în simboluri corporative, teritoriale şi particulare se admite în limitele regulamentului de utilizare a simbolului naţional respectiv.
Articolul 14. Protecţia juridică
a simbolurilor publice
(1) Simbolurile publice beneficiază de
protecţie juridică dacă sînt noi şi individualizante din punct de vedere
semantic.
(2) Simbolul public se consideră nou dacă nu
a fost făcut public pînă la data înregistrării.
(3) Simbolul public se consideră
individualizant dacă impresia generală pe care o produce este distinctă de
impresia generală pe care o produce orice alt simbol public înregistrat.
(4) Beneficiază de protecţie juridică numai
simbolurile publice înregistrate în Armorialul General al Republicii Moldova.
(5) Profanarea simbolurilor publice atrage
răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Articolul 15. Dispoziţii finale şi tranzitorii
(1) Prezenta lege intră în vigoare la 1
ianuarie 2012.
(2) Simbolurile naţionale în vigoare ale
Republicii Moldova adoptate conform legislaţiei vor fi înregistrate în
Armorialul General în condiţiile prezentei legi...
(5) În
termen de 6 luni de la data publicării prezentei legi, Guvernul:
a) va prezenta Parlamentului propuneri privind aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prezenta lege;
b) va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege.
a) va prezenta Parlamentului propuneri privind aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prezenta lege;
b) va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege.
L E G E
cu privire la
publicitate
Nr.1227-XIII
din 27.06.97
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.67-68/555
din 16.10.1997
Articolul
11. Publicitatea amorală
(1) Se consideră amorală publicitatea care:
a) încalcă normele unanim acceptate ale
umanismului şi moralei prin ofense, comparaţii şi imagini defăimătoare privind
rasa, naţionalitatea, profesia, categoria socială , vîrsta, sexul, limba, convingerile
religioase, filozofice, politice şi de alt gen ale persoanelor fizice;
b) defăimează operele de artă ce constituie patrimoniul culturii
naţionale şi universale;
c) discrediteaz ă simbolurile de stat
(drapelul, stema, imnul) şi cele religioase, valuta naţională a Republicii
Moldova şi a altor state.
(2) Publicitatea amorală este interzisă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu