La 23 martie a avut loc ceremonia festivă de învestire în funcție a președintelui ales al
Republicii Moldova, Nicolae Timofti. Noul preşedinte este omul legii, care sperăm că va avea în grija sa şi activitatea Comisiei Naţionale de Heraldică, instituită pe lângă Preşedintele Republicii Moldova la 5 decembrie
1995.
Iniţial,
CNH în calitate de organism obştesc
pe lângă Preşedintele ţării, care era la acea dată dl Mircea Snegur, l-a avut ca preşedinte pe istoricul Vlad
Mischevca, vicepreşedinte – Nicolae Schiţco, în total 9 membri.
Reconfirmarea CNH după alegerile prezidenţiale din 1996 s-a
produs cu o întârziere de un an, la 4
decembrie 1997. Prin decretul său, noul preşedinte al Republicii Moldova Petru
Lucinschi, a modificat componenţa şi Regulamentul CNH
– în funcţia de preşedinte al Comisiei fiind numit Iacob Burghiu
(vicepreşedinte – Vl.Mischevca, care a deţinut această funcţie până în toamna
2008). De-a lungul anilor Regulamentul CNH a suferit unele modificări şi
completări, iar componenţa Comisiei a crescut până la 13 membri, dintre care
fac parte heraldişti, istorici, artişti plastici, critici de arte, jurişti şi
funcţionari ai aparatului Preşedintelui. Actuala, cea de a patra, componenţă a
Comisiei a fost desemnată de Preşedintele Vladimir Voronin (2008) şi este
condusă de doamna dr.hab. Mariana Şlapac,
vicepreşedintele AŞM. Conform Legii în vigoare Cu privire la Simbolurile publice – Articolul 8. (1) Comisia
Naţională de Heraldică, instituită pe lîngă Preşedintele Republicii Moldova,
este autoritatea naţională care promovează politica de stat unitară în domeniul
simbolurilor publice în Republica Moldova.
S.Tabac, N.Schiţco, Vl.Mischevca, 1996. |
CNH, 21 octombrie 2008. |
Printre
realizările CNH merită de
menţionat şi cercetarea în domeniul ştiinţelor speciale ale istoriei
(heraldica, vexilologia, sigilografia etc.) şi propagarea-promovarea
simbolurilor naţionale peste hotarele ţării (de remarcat contribuţia dr. S.Andrieş-Tabac). De apreciat şi spiritul de echipă
şi colegialitatea discuţiilor în cadrul dezbaterilor lucrărilor Comisiei. O
conlucrare permanentă s-a stabilit cu Societatea de Genealogie, Heraldică şi
Arhivistică „Paul Gore” din Chişinău, Comisia de Heraldică, Genealogie şi
Sigilografie a Academiei Române; Institutul Român de Genealogie şi Heraldică
„Sever Zotta” din Iaşi; cu AŞM ş.a.
CNH primeşte mai
multe semnale că anumite localităţi, instituţii sau organizaţii folosesc
simboluri neavizate şi neconforme (fie canoanelor universale, fie normelor
naţionale). În toate cazurile comisia a sesizat autorităţile sau factorii de
decizie despre aceste încălcări. În unele situaţii problema a fost rezolvată
operativ, în altele încă se tărăgănează. Rolul de „a veghea şi a fi la straja”
heraldicii naţionale este destul de dificil de exercitat în situaţia când
activitatea membrilor CNH rămâne a
fi una de voluntariat-obştesc (conform legislaţiei, intrate în vigoare la 1
ianuarie 2012 - Cu privire la Simbolurile publice, Articolul 8. (7) „Membrii
Comisiei Naţionale de Heraldică îşi desfăşoară activitatea pe baze obşteşti, cu
excepţia Heraldistului de Stat al Republicii Moldova, heraldistului secretar şi
pictorului heraldist”.)
CNH, 21.02.2011. |
Actualmente
vitalitatea heraldicii este probată prin faptul că ea se afirmă în general ca
un fenomen uman permanent şi atotcuprinzător. Proces confirmat mai ales în
ţările care s-au desprins de la totalitarism şi încearcă să-şi revalorifice
patrimoniul naţional, cunoscându-şi istoria
adevărată în toată complexitatea ei. Iar în acest context vom remarca că,
Republica Moldova s-a încadrat plenar acestui proces general de „renaştere
heraldică”. CNH şi-a demonstrat
competenţa profesională şi verticalitatea civică – călăuzindu-se doar de
argumentul ştiinţific şi adevărul istoric– aducând obolul său la dezvoltarea
heraldicii româneşti şi promovarea Simbolurilor Moldovei (atât celor
tradiţionale, cât şi celor noi, recent elaborate). Putem afirma cu certitudine
că studierea şi cunoaşterea istoriei simbolurilor naţional-statale, rămâne
actuală şi necesară în continuu, deoarece trecutul oricărui popor, glorioasele
fapte ale înaintaşilor cuprind şi acele simboluri, însemne sau culori heraldice
ce au fost zugrăvite pe steagurile şi blazoanele lor.
În
ultimii doi ani s-au aprobat două legi definitorii în acest domeniu - LEGEA Nr.
217 din 17.09.2010 privind Drapelul de Stat al Republicii Moldova, publicată
la 26.11.2010 în Monitorul Oficial Nr.
231-234 şi LEGEA Nr. 86 din 28.07.2011 Cu privire la Simbolurile publice, publicată
la 4.10.2011 în Monitorul Oficial Nr.
164-165 (data intrării în vigoare 1.01.2012). Mai rămâne de aplicat aceste legi
în viaţă...
Cu atât mai mult când astăzi în
Republica Moldova, pe de o parte, se aud din ce în ce mai tare voci ale unor
profani în istorie şi heraldică care cer revizuirea Simbolurilor naţionale - cu
atâtea lupte readuse în casele noastre. Pe de altă parte, are loc profanarea Stemei şi Drapelului naţional, uneori din simplul motiv al lipsei de
cunoştinţe în domeniul heraldicii şi vexilologiei, când se utilizează neadecvat
sau se subestimează rolul lor în viaţa social-politică, culturală şi mai ales
în instruirea patriotică a generaţiei tinere.
Constatăm,
că această stare de lucruri, ce poate fi definită drept o anarhie vexilologică
în Republica Moldova - se extinde şi capătă proporții, deoarece susținătorii
Partidului Comuniștilor și deputații fracțiunii PCRM, care participă la „marșurile
sociale împotriva Alianței pentru Integrare Europeană” în centrul capitalei – arborează
şi flutură, în fond, doar drapele neautorizate. Acestea sunt drapele buclucaşe, promovate cu
insistenţă în ultimii ani de către comunişti şi „patrioţii moldoveni”. Se probează,
din ce în ce mai insistent, uzurparea şi profanarea simbolurilor naţionale ale
Republicii Moldova printr-un însemn vexilologic nou, plăsmuit special în acest
scop şi considerat de către susţinătorii săi, nici mai mult, nici mai puţin ca
fiind: „steagul istoric al Moldovei – drapelul roșu-albastru al lui Ștefan cel
Mare”[ http://vox.publika.md/politica/scandalcancelaria-de-stat-a-cerut-presedintelui-raionului-edinet-sa-scoata-steagul-medieval-al-moldovei-161401.html
] – ceea ce este un fals istoric şi o manipulare politică.
Participanții la asemenea manifestări, înarmați cu drapele cu simbolica comunistă și bicolor-uri roşu-albastru – sfidează unul din simbolurile naționale principale – Drapelul de Stat Tricolor, încercându-ne răbdarea... şi provocându-ne uimirea. Până când s
La Chişinău, la 25 martie 2012, s-au arborat drapelele fostei RSSM (utilizate actualmente de către regimul secesionist din Transnistria) și alte steaguri neautorizate. |
foto- http://blog.galbur.md/2012/03/foto.html?showComment=1332776731313#c7171748553129560770 |
Participanții la asemenea manifestări, înarmați cu drapele cu simbolica comunistă și bicolor-uri roşu-albastru – sfidează unul din simbolurile naționale principale – Drapelul de Stat Tricolor, încercându-ne răbdarea... şi provocându-ne uimirea. Până când s
Totodată,
este necesar să ne conformăm legii şi în cazul sediilor Parlamentului şi
Preşedinţiei, care fiind avariate şi în proces de reparaţie încă din aprilie 2009, au
arborate, până-n prezent, Drapele de Stat. În situaţia, în care Legea privind „Drapelul
de Stat al Republicii Moldova” stipulează fără echivoc în Articolul 11 „Restricţii la arborare şi la utilizare” – „(3)
Drapelul Republicii Moldova nu se arborează: a) pe clădirile
avariate sau în care se efectuează reparaţii capitale, inclusiv pe cele a căror
faţadă se repară.”
dr.,
conferenţiar, Vlad MISCHEVCA (membru al CNH).
Chişinău, 24 martie 2012.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu